sol·licitar pressupost
right-chevron-white

Blog

informació al dia

Natació adaptada: Un esport inclusiu ple de beneficis

Natació adaptada per a amb  discapacitat física.

La natació adaptada s'ha convertit en una bona opció per fer esport per a persones amb problemes de mobilitat. Les persones amb discapacitats físiques tenen seguretat i confort dins de l'aigua perquè la gravetat deixa d'existir.

La natació és un dels esports adaptats que més èxit té gràcies als nombrosos beneficis que ofereix. A més, és un dels esports més complets ja que permet treballar tot el cos.

Què és la natació adaptada?

La natació adaptada és un esport practicat per persones que tenen una discapacitat física, visual o intel·lectual. Les regles d'aquest esport són molt semblants a la natació convencional, però en funció dels atletes que participen s'adapta a les seves necessitats.

Importancia de practicar natació adaptada.

Aquest esport és molt complet ja que en practicar-lo exercites la majoria dels músculs del cos. En practicar-se dins de l'aigua, el cos sura i pesa menys. A més, com a benefici físics, millora la capacitat respiratòria, relaxa la musculatura, tonifica i augmenta la força.

Per a persones amb discapacitat motriu l'aigua ofereix llibertat de moviments i no ha de preocupar-se per les caigudes. L'aigua els ofereix un entorn segur i independència.

Beneficis de la natació adaptada

Són molts els beneficis que ofereix la natació adaptada a persones amb discapacitat. Te'ls especifiquem a continuació:

  1. Beneficis de la natació de caràcter físic: millora la circulació, millora la musculatura i permet millorar l'equilibri i la coordinació.
  2. Capacitat cardiorespiratòria: en fer exercici la persona té millor condició física.
  3. Millores en la condició física: controles el pes i es prevenen lesions o malalties produïdes per la poca mobilitat. Gràcies a la millora de la condició de la persona, té més força i flexibilitat per realitzar activitats diàries sense l'ajuda de ningú.
  4. Afavoreix la inclusió: el contacte amb altres persones millora les habilitats socials, que tenen beneficis a nivell psicològic d'una persona.
  5. Millora de l'autoestima ja que la persona veu una superació personal en practicar aquest esport.
  6. Un entorn aquàtic afavoreix el moviment en persones amb discapacitat física: quan estem a l'aigua el cos pesa un 90% menys, així que és molt més fàcil moure's i fer exercici.
  7. Fent natació es treballen diferents habilitats: resistència, força, flexibilitat.
  8. L'aigua permet fer exercici sense que les articulacions se’n ressentin. És molt beneficiós per a persones que tenen algun tipus de lesió o s'estan recuperant.
  9. S'ha comprovat que la natació pot alleujar el dolor de l'artritis i l'artrosi.

Què treballa el cos en funció de la modalitat de natació?

És veritat que la natació és un esport molt complet perquè s'exerciten molts músculs. Així i tot, en funció de l'estil per nedar enfortirem més certs músculs del cos:

Crol o estil lliure:

En aquest estil treballes sobretot els músculs del dorsal ample, pectoral, deltoide, tríceps, bíceps, rodó major i trapezi. Al mateix temps, però amb menys intensitat, es treballa abdominals, glutis, intercostals i quàdriceps. Pots arribar a cremar fins a 250 calories en 20 minuts.

Beneficis per practicar crol a la piscina

Esquena o estils lliure d'esquena:

Aquest estil és semblant al crol, però treballes molt més l'esquena, per la qual cosa és recomanable si hi tens problemes. La musculatura que treballes és semblant al crol, però a més també es treballa els isquiotibials, bessons i músculs del peu.

Braça:

Es treballa per igual la part superior i inferior del cos. D'una banda, tenim els músculs superiors: pectorals, bíceps, tríceps, deltoides, dorsal ample, rodó major, trapezi, romboides. En la part inferior participen: glutis, quàdriceps, isquiotibials i bessons. L'avantatge d'aquesta modalitat és que és fàcil de mantenir durant molt de temps i cremes 360 calories en 20 minuts.

Papallona:

És la modalitat més dura de totes i es treballen molts músculs del cos, es podria dir que és la més completa. En concret, treballem bíceps, tríceps, dorsal ample, pectoral, rodó major, deltoide, trapezi, pectoral, quàdriceps, gluti major, tibial, bessó, recte intern, adductor i sòl pelvià. Fent 20 minuts de papallona cremes més de 400 calories.

Practicar la natació adaptada gràcies a piscines accessibles

Actualment practicar esport en una piscina no és problema si tens discapacitat física. Totes les piscines públiques estan equipades amb elements que les fan accessibles, per exemple, hi ha piscines amb rampes i baranes per poder entrar gradualment, també hi ha piscines amb escales de piscines pensades per poder entrar si tens problemes de mobilitat.

Jocs paralímpics natació adaptada.

Per a persones en cadira de rodes o problemes de mobilitat més severs, també existeixen els salvaescales de piscines. Aquests eviten directament les escales, per la qual cosa és una solució d'accessibilitat la que ajuda a l'usuari a entrar a l'aigua.

VALIDA té diferents opcions:

  • Salvaescales AQUA fix: es tracta d'un sistema que funciona amb aigua a pressió que permet introduir dins de la piscina a l'usuari. S'instal·la a la vora de la piscina i una persona ha de d’accionar-lo.
  • Salvaescales AQUA portàtil: no fa falta instal·lar-se, quan es vol utilitzar es treu d'on s'ha guardat. Funciona amb bateries i permet entrar i sortir de l'aigua sense necessitat de passar per les escales.

Natació adaptada i competició

La natació es remunta a l'antic Egipte i ha evolucionat fins avui en dia. En el 1953 es va començar a practicar de manera professional la natació adaptada en els Jocs de Stoke Mandeville. I al cap de 3 anys, la federació internacional de natació va integrar en el programa la natació adaptada dels primers Jocs Paralímpics fets a Roma al 1960.

Els nedadors amb discapacitats físiques es classificaven en 5 graus (1 a 5), de menor a major discapacitat física. Més tard, en el 1984, es van realitzar proves individuals per a nedadors cecs o amb paràlisi cerebral.

Actualment, el comitè paralímpic internacional, classifica els esportistes en la natació paralímpica en funció de com afecta la seva discapacitat en el moment de nedar un estil. De la S1 a S10 engloben persones amb discapacitat física o paràlisi cerebral. Els S1 són les més afectats, mentre que els S10 els més lleus.

La classe S11 es reserva a nedadors cecs, els S12 i S13 són per a persones amb discapacitats visuals i la S14 per a persones amb algunes discapacitats intel·lectuals. La S significa la categoria del nedador per a proves d'estil lliure o braça, esquena o papallona.

L'equip de natació adaptada d'Espanya ha guanyat 14 medalles en els Jocs Paralímpics de Tòquio, 2 de les quals són medalles d'or.

Si t'agraden les activitats aquàtiques segur que també t'interessa saber quins beneficis t'ofereix l'Aiguagim.

valida-logotipo

Valida Solutions S.L.U.

Copyright @2021

menu