sol·licitar pressupost
right-chevron-white

Blog

informació al dia

Què és la fasciïtis plantar i com eliminar-la

Fascitis plantar

Dolor a la planta del peu? Pot ser que tinguis fasciïtis plantar (o plantar fasciitis de l'anglès), una inflamació d'un múscul que passa just per sota del nostre peu.

Sabem com de molest és aixecar-se amb aquest dolor, així que et proposem exercicis molt simples per ajudar a reduir les molèsties o treure el dolor.

Què és la fasciïtis plantar

La fasciïtis plantar és la inflamació d'una part del teixit elàstic i gruix que travessa la planta del peu, passant per l'arc del peu, i connecta amb l'os del taló. Aquest teixit es diu fàscia plantar, i la seva inflamació és la causa més comuna de dolor en el taló, especialment en la part inferior del taló.

Normalment el dolor és agut i apareix als matins amb els primers passos just en aixecar-se del llit i va disminuint a mesura que es va caminant. Pot tornar a aparèixer quan t'estàs un període de temps llarg dempeus o quan has estat molt de temps assegut i et tornes a aixecar.

Anatomia del peu

Com s'origina la fasciïtis plantar i per què

No es té molt clar la causa de la inflamació de la fàscia plantar. Tot i això, pot ser provocat per l'estrès induït per l'estirament o esquinçament de les fibres que componen el teixit i fa que s'irriti o inflami.

Alguns especialistes diuen que pot estar provocat per l'escurçament de la musculatura, ja sigui del tendó d'Aquil·les o dels isquiotibials (situats a la part posterior de la cama). Els peus plans també poden ser una causa d'aquesta patologia. Encara que sembli una mica impossible, el esperó calcani no produeix aquest tipus de dolor.

Existeixen alguns factors de risc que poden influir en l'aparició de la fasciïtis plantar:

  • L'edat: sol aparèixer en persones d'entre 40 i 60 anys.
  • Persones que practiquen certa activitat esportiva: especialment activitats on hi hagi pressió en el taló com a carreres de llarga distància, ballet o dansa aeròbica.
  • Mecànica del peu: tenir el peu pla, un arc plantar alt o un patró irregular afecta a com es distribueix el pes quan camines així que pot afectar la fàscia en estar dempeus o quan hi ha més tensió.
  • Obesitat: la pressió addicional a causa de l'excés de pes pot influir en l'aparició del dolor.
  • Estar dempeus moltes hores: professions que sigui imprescindible estar dempeus, com a professors, treballadors de fàbriques entre altres, tenen més números de poder experimentar el dolor.

Símptomes de la fasciïtis plantar

Normalment causa un dolor punxant a la planta del peu, molt prop del taló. Se sent més dolor al matí, quan es comença a caminar. I a mesura que fas els primers passos va passant.

Fisioterapia per alleujar el mal al peu

Com eliminar la fasciïtis plantar

Per a un tractament més bàsic de la fasciïtis plantar aplica gel a la zona adolorida, fer estiraments i evitar fer segons quines activitats. També es pot prendre ibuprofens o naproxeno per ajudar baixar la inflamació durant la fase aguda del dolor.

Recorda que si vols aplicar gel has de fer-ho amb una tela entremig del peu i la bossa freda i durant 15 minuts.

Teràpies per a alleujar dolor fasciïtis plantar

A més del tractament més conservador, també hi ha opcions de realitzar certes teràpies:

  • Fisioteràpia: es pot estirar la fàscia plantar i el taló d'Aquil·les i també enfortir els músculs de la part inferior de les cames.
  • Fèrules nocturnes: un fisioterapeuta pot aconsellar-te utilitzar una fèrula durant la nit per estirar la fàscia plantar durant la nit i promoure l'estirament.
  • Ortesis: també pot ser que et recomanen l'ús de plantilles fetes a mida per a poder distribuir millor la pressió sobre el peu i mantenir l'arc plantar en una bona posició.
  • Bastons o crosses: en cas de dolor excessiu, pot ser una bona ajuda per evitar el contacte del peu en el sòl.

Cirurgia i altres intervencions

Si no funcionen les opcions interiors, llavors un metge pot recomanar alguna de les següents opcions per reduir el dolor i la inflamació:

  • Injeccions de medicaments amb esteroides pot ajudar a alleujar el dolor durant un temps. Aquestes injeccions han de ser controlades ja que sinó poden afeblir la fàscia plantar.
  • Teràpies per ones de xoc extra corporals: són ones sonores dirigides a la zona del taló on es percep el dolor i serveixen pera estimular la recuperació. És un tractament per a persones que tenen fasciïtis plantar que pateixen dolor crònic. Encara s'està valorant l'eficàcia d'aquesta tècnica.
  • Reparació del teixit amb ultrasònica: una sonda arriba fins al teixit danyat per estimular la recuperació.

Altres remeis per a la fasciïtis plantar

A continuació, et diem alguns consells per evitar que aparegui dolor de la fasciïtis plantar, tan molest al peu:

  • Mantenir un pes saludable: tenir sobrepès fa augmentar la tensió que ha de suportar la fàscia plantar.
  • Mira bé quina sabates compres: no és recomanable usar sabates planes o anar sense sabates per casa. Si ets noia i t'agrada portar talons, millor que siguin baixos o mitjans, les altres sabates han de tenir soles gruixudes i pots plantejar-te fer-te unes plantilles.
  • Canvia l'esport: buscar practicar esport de baix impacte, com nedar o anar amb bici.
  • Estirar els arcs: fes exercicis per estirar la fàscia plantar, tendó d'Aquil·les i els músculs del panxell.
Exercicis per alleujar el dolor al peu

Exercicis per a la fasciïtis plantar

Si tens fasciïtis plantar que, com hem explicat, provoca inflamació de la fàscia del peu que produeix un dolor intens i punxant a la planta, aconsellem que estiri la fàscia plantar ja que ajuda a alleujar les molèsties. Aquests són alguns dels estiraments que pots fer abans d'anar a dormir per a reduir el dolor.

  1. Estirar els bessons: fes 3 sèries de 30 segons estirant els bessons. Utilitza una paret per donar-te suport, estira una de les dues cames i el cos cap endavant.
  2. Estirament del soli: 3 series de 30 segons. El peu que vols treballar ha d'estar lleugerament cap endarrere i tocant completament el sòl i flexiona el genoll.
  3. Estirament de bessons: 15 repeticions. Has de posar-te de puntetes o bé amb els dos peus alhora o pots alternar-los.
  4. Reforçar musculatura intrínseca del peu: posa una bala o algun objecte semblant i has de moure-les amb la planta del peu i així la fàscia s'estira.
  5. Massatge de la fàscia plantar: posa una pilota semirígida en la planta del peu i aixafa-la, sobretot has de repetir-lo en les zones on notis més les molèsties. Això relaxa la fàscia.

*Aquest article és orientatiu i en cap cas substitueix la informació que pugui proporcionar-nos un professional sanitari.

valida-logotipo

Valida Solutions S.L.U.

Copyright @2021

menu