sol·licitar pressupost
right-chevron-white

Blog

informació al dia

Qui va ser l'inventor de la cadira de rodes?

Inventor de la cadira de rodes moderna

La història de la cadira de rodes se situa abans del naixement de crist. Però, els dissenys d’aquella època s'assemblaven als dissenys que tenim actualment? Coneixem l'inventor de la cadira de rodes?

Descobreix l'evolució de la cadira de rodes a la història de la humanitat per entendre com hem arribat als models actuals.

Quina és la data de la primera cadira de rodes?

Existeixen dibuixos en un atuell grec d'un bressol infantil amb rodes del segle VI a. C. També hi ha una inscripció semblant, més o menys de la mateixa època, en una llosa de pissarra a la Xina.

Datat de l'any 525 d.C, també de la Xina, hi ha dibuixos que representen un seient amb rodes per transportar persones. Així i tot, aquests primers models estaven lluny del que coneixem avui dia com a cadira de rodes i que ajuden a les persones amb mobilitat reduïda.

Qui va ser l'inventor de la primera cadira de rodes?

No hi ha una data exacta de quan es va inventar la cadira de rodes amb un disseny semblant als actuals, però es diu que la primera es va crear expressament pel Rei espanyol Felip II. Patia de gota i artrosi i va passar una dècada sense poder moure's.

Això va ser l'any 1595 i consistia en una butaca i un reposapeus acoblat a unes rodes, més a o menys una cadira amb rodes molt rudimentària. No se sap ni qui la va dissenyar ni preparar.

Destaca a la història l'inventor belga John Joseph Merlin, que va fer un disseny l'any 1783 molt semblant al que utilitzava el Rei espanyol, però molt més funcional. Podríem dir que aquest model és el predecessor de la cadira moderna actual.

Evolució de la cadira de rodes durant els anys

Com hem comentat, hi ha algun gravat xinès amb dibuixos de prototips semblants a una cadira de rodes. Però els objectes dibuixats no s'assemblaven massa al que hi ha avui dia.

Cadira de rodes al llarg de la història

La primera cadira de rodes documentada de la història semblant al concepte actual és la cadira que utilitzava el Rei Felip II. A partir d’aquell moment, van anar sortint diferents prototips que van anar marcant un abans i un després a les cadires de rodes fins a arribar al disseny que tenim actualment.

Com hem dit, la cadira de rodes de John Joseph Merlin va suposar el principi de les cadires modernes actuals. Es tractava d'una butaca amb rodes i un reposapeus.

Aproximadament al 1860, Stephen Farfler, rellotger de professió, va crear una cadira de rodes que permetia a la persona poder propulsar-se amb els braços. Aquest sistema s'assembla molt al que podem veure a les cadires de rodes handbike o per fer esport. Estava dissenyada per poder propulsar la cadira amb unes manovelles a la part davantera.

L'any 1783, John Dawson, a Anglaterra, va crear la cadira coneguda com el model de cadira Bath, en honor a la seva ciutat. Aquesta cadira estava dissenyada amb dues rodes grans a la part posterior i una petita a la part davantera i situada al centre, entre els peus. Aquest model va suposar un avanç considerable en comparació als altres models que hi havia en aquella època.

La cadira, en comparació als models d'ara, era molt aparatosa. Ocupava molt d'espai i a més tenia un pes considerable. Gràcies a la invenció de la bicicleta, les cadires de rodes van acollir algunes de les seves característiques, per la qual cosa es va millorar considerablement el disseny inicial del model de Bath.

Cadira de rodes de Bath

Foto cadira de Bath: By Rwendland - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11886434

Es van fer millores sobretot en la comoditat de la persona usuària com per exemple un seient ajustable o un reposapeus més adaptat.

Ja l'any 1869 es va tornar a millorar els models que hi havia al mercat. Es va crear un sistema semblant al que hi ha avui dia. Al 1869 hi ha una patent inscrita d'un disseny de cadira de rodes amb dues rodes grans a la part posterior i dues petites al davant. Aquest nou concepte de la cadira de rodes va millorar la seva mobilitat considerablement.

També va ser a la fi del segle XIX que es van començar a utilitzar rodes de goma que recobrien les llandes de metall. I ja al 1881 es van inventar els cèrcols de metall a les rodes posteriors perquè la mateixa persona pogués propulsar la cadira.

El que sí que va ser un bon avanç va ser poder plegar una cadira manualment. Això va ser un invent de l'enginyer Harry Jennings el 1933 per a un amic, Herbert Everest.

Harry va crear una companyia que venia aquesta cadira de rodes plegable, que va ser un gran èxit en la seva època perquè eren les úniques que eren plegables. Aquest model és en el que es van basar els models següents i els que tenim avui dia.

Cadires de rodes propulsades per motor elèctric

Es va inventar la primera cadira de rodes motoritzada l'any 1924, però en aquell moment la seva comercialització no va tenir massa èxit. No va ser fins després de la Segona Guerra Mundial que George Klein va inventar una cadira de rodes elèctrica molt més funcional i pensada per millorar la qualitat de vida dels veterans de guerra.

Cadira de rodes elèctrica plegable

Per millorar la vida de les persones tetraplègiques, van decidir eliminar les patents de l'invent. D'aquesta manera es va animar a la indústria a agilitzar la producció d'aquests models i es va poder arribar a moltes més persones.

Klein va inventar una cadira de rodes amb joystick, amb sistemes de gir ajustats i amb rodes més separades, característiques que mantenen les cadires de rodes actuals.

Millores actuals enfocades a l'accessibilitat per a persones en cadira de rodes

La cadira de rodes ha evolucionat considerablement afavorint la mobilitat de les persones amb discapacitat. Tot i això ens queda molt perquè les persones que la utilitzen puguin moure's sense problemes per tots els espais.

És el deure de tots construir una societat inclusiva, que tingui en compte les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda. Hem de crear un entorn adaptat a totes les persones, ja sigui amb solucions d'accessibilitat, salvaescales o dissenys urbanístics i arquitectònics.

La información proporcionada en este artículo tiene fines informativos únicamente. Aunque nos esforzamos por la precisión, no asumimos responsabilidad por posibles errores u omisiones. Se recomienda verificar la información y, en caso de dudas, consultar a profesionales especializados
Valida Salvaescaleras
valida-logotipo

Valida Solutions S.L.U.

Copyright @2024

salvaescales opinions
menu