sol·licitar pressupost
right-chevron-white

Blog

informació al dia

Síndrome del piramidal: què és i exercicis

Segur que tens ciàtica? Podria ser síndrome del piramidal. El dolor que pots sentir se sol confondre, per això t'expliquem què és la síndrome del piramidal perquè puguis detectar-ho i començar un tractament ràpid.

A més, t'expliquem com pots evitar que apareguin lesions en aquesta zona i com tractar-les en cas que estiguis sofrint d'una.

Què és la síndrome piramidal o síndrome piriforme?

La síndrome piramidal és dolor produït en el múscul piriforme que es troba entre la pelvis i el sacre, damunt de la regió glútia. Aquest múscul s'origina a la superfície anterior de l'os sacre entre la S2 i S4 de la columna vertebral, d'allà surt de la pelvis per l’escotadura ciàtica i baixa per la zona dels glutis fins a arribar al trocànter major del fèmur. Passa per la cara posterior de la cuixa i és on normalment es nota el dolor.

Moltes vegades es nota dolor en el gluti quan el múscul piramidal està inflamat o té una sobrecàrrega i, al mateix temps, pot provocar una compressió del nervi ciàtic. A més, per culpa d'això, la ciàtica pot fer mal, així que moltes vegades es confon amb dolor de ciàtica. És per això que també es diu a la síndrome piramidal com a falsa ciàtica.

Pel diagnòstic l'especialista ha de fer una exploració del maluc, columna lumbar i les extremitats. L'exploració pot implicar fer moviments de rotació externa del maluc per detectar l'origen del dolor. A vegades pot demanar alguna prova d'imatge (com a ressonància magnètica) per a acabar de valorar la gravetat de la lesió i tenir un diagnòstic diferencial.

Normalment la ciàtica produeix un dolor en la zona lumbar i pot arribar fins als dits dels peus, en canvi, la síndrome piramidal es caracteritza per un dolor localitzat just a la part posterior de la cuixa i arriba fins al genoll. Pot implicar dificultat per a asseure's, ja que un període llarg assegut pot fer aparèixer més dolor.

Quina diferència hi ha entre la ciàtica i la síndrome piramidal?

Existeixen diferents maniobres per determinar si el dolor que sent una persona prové per la síndrome piramidal o per la ciàtica. Tot i això, normalment l'especialista opta per conèixer la història clínica del pacient ja que el piramidal o piriforme, al contrari que la ciàtica, apareix quan hi ha una sobrecàrrega. Per tant, s'associa normalment a esportistes que fan carreres o activitat física.

Coneixent això, és molt freqüent que donades les següents situacions una persona pugui patir de la síndrome piramidal:

  • Corredors esporàdics: persones que durant la setmana no fan exercici, però en arribar el cap de setmana corren. Això implica fer un esforç poc habitual per al cos i pot forçar al fet que aparegui una lesió per sobrecàrrega per culpa d'aquesta classe de pràctiques esportives.
  • No realitzar exercicis d'estirament, escalfament o fer sempre exercicis d'alta intensitat. Això fa que el cos no es prepari bé o no es treballi adequadament.
  • Usar un calçat poc apropiat o no tenir en compte la nostra trepitjada. Moltes persones necessiten plantilles per evitar problemes musculars.
  • Passar molt de temps asseguts, especialment persones que treballin en posicions sedentàries.
  • Persones amb sobrepès.
  • Tenir artroplàstia de maluc.
  • Traumatisme a la pelvis o en gluti que pot provocar inflamació.

Exercicis per tractar el síndrome del piramidal

La millor manera de tractar la síndrome piramidal és amb fisioteràpia, ja que el que fa falta és retornar a la posició inicial la musculatura extrema i abductora de maluc. A més, el pacient també pot fer estiraments que serviran per a alleujar la contractura muscular. Aquí t'expliquem alguns dels estiraments que pots fer:

1. Estirar el múscul piramidal:

Asseu-te a una cadira i col·loca un peu damunt de la cuixa de l'altra cama, tan pròxim com et sigui possible a la part baixa de l'abdomen. Inclina't lleugerament cap endavant i notaràs com s'estira la musculatura del gluti. Fes dues repeticions per cama i aguanta uns 30 segons.

Com estirar el múscul piramidal

2. Automassatge amb pilota

Utilitza una pilota dura amb superfície rugosa més o menys de la mida d'una pilota de tennis (de fet, si no tens una pilota tècnica, pots usar una de tennis). Asseu-te damunt de la pilota, concretament un gluti damunt d'ella i mou-te en cercles per a poder relaxar la zona mitjançant la pressió que exercim amb el nostre propi pes.

Pot produir dolor a la natja. Si notes molt de dolor intenta aguantar uns segons. Pot ser que notis que al cap d'uns segons el dolor disminueixi. Aguanta durant 30 segons en el gluti esquerre i després al dret.

3. Estirar el gluti mitjà i piramidal

Els músculs del maluc (gluti i piramidal) tenen tendència a la contractura, tensió i rigidesa. Poden ser la causa de dolors a l'esquena i de la lumbàlgia.

Tomba't mirant cap amunt i doblega les cames per tocar amb els peus al terra. Puja una cama per tocar amb el genoll el pit i posa el peu sobre el genoll de la cama contrària i estira. Fes el mateix amb l'altra cama. Aguanta, per cama, durant 30 segons.

Estirament del gluti

4. Estirament lumbosacre tombat

Estira't en una estoreta o un lloc pla boca amunt. Recull tots dos genolls cap al pit i mantingues la postura durant uns 30 segons. Pots moure't com un balancin per a fer un massatge a la zona lumbar.

5. Posició d'indi

Asseu-te al terra (si pot ser sobre una estoreta) en posició d'indi. Porta la cama dreta cap endarrere fins on puguis i sense que et faci mal. L'objectiu és que puguis estirar al màxim la cama que està per darrere mentre que l'altra es manté en línia amb el maluc. Intenta aguantar per 30 segons per cames i si pots repeteix l'exercici dues vegades.

És bo caminar per a la síndrome piramidal?

El més important per recuperar-te de la síndrome piramidal és acudir a un fisioterapeuta. De manera complementària, pots realitzar exercicis actius, estiraments passius i massatges locals. Per tant, caminar pot ser una bona pràctica tret que el dolor t'impedeixi moure't.

A més, pots prendre't analgèsics i relaxants musculars per al dolor. De manera addicional pots aplicar una teràpia que alterni calor i fred en la zona afectada per a ajudar a descomprimir el múscul. Encara que aquesta decisió és millor que la prengui un especialista.

Quan es produeix aquesta lesió les persones no poden mantenir el seu ritme d'activitat física per culpa del dolor. A mesura que el dolor disminueixi, llavors, es pot començar a fer exercici moderat i queden totalment contraindicats exercicis que provoquin més molèsties ja que faria incrementar la inflamació.

La lesió sol curar-se en 3 o 4 setmanes, encara que el temps sempre dependrà del grau del problema i el tractament que s'estigui duent a terme. Per a evitar l'aparició t'aconsellem el següent:

  • Evita el sedentarisme, si treballes molta estona asseguda, et recomanem aixecar-te sovint.
  • Fes exercicis per enfortir la musculatura del gluti.
  • Estira correctament abans de fer activitat física i després.

En lesions de llarga durada es pot plantejar un altre tipus de tractament més invasiu com:

  • Infiltracions de toxina botulínica.
  • Electroteràpia TENS per a reduir l'espasme i bloquejar el dolor.
  • Infiltracions de corticoides i anestèsic.

*Aquest article és orientatiu i en cap cas substitueix la informació que pugui proporcionar-nos un professional sanitari.

valida-logotipo

Valida Solutions S.L.U.

Copyright @2021

menu